تهران دانلود تهران دانلود

دانلود آهنگ جدید

خانه » دسته‌بندی نشده » غار خواجوی کرمانی شیراز

غار خواجوی کرمانی شیراز

غار خواجوی کرمانی شیراز

غار خواجوی کرمانی شیراز
اگر در هتل بزرگ شیراز (https://www.alibaba.ir/hotel/ir-shiraz/shiraz-bozorg) اقامت داشته باشید، درست در کنار دروازه قرآن و البته غار خواجوی کرمانی شیراز قرار دارد. این غار از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز است و در محله دروازه قرآن قرار دارد. امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا غار خواجوی کرمانی شیراز را بهتر بشناسید.


خواجوی کرمانی چه کسی بود؟
کمال‌الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی در سال ۶۸۹ هجری در استان کرمان به دنیا آمد. او یکی از شاعران به نام در دوران مغول بود. وی در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز دیده بر جهان فرو بست. آرامگاه او دقیقاً رو‌به‌روی دروازه‌ قران شیراز قرار دارد. چشمه مشهور رکن‌آباد شیراز نیز درست در نزدیکی آرامگاه این بزرگوار واقع شده است.
بد نیست بدانید که خواجوی کرمانی ارتباط بسیار خوبی با اشخصاص معروفی همانند عماد فقیه کرمانی، عبید زاکانی، شیخ امین الدین بلیانی، خواجه حافظ شیرازی و سایر شعرا و عرفای بزرگ آن دوران داشت. او در طول عمر بسیار سفر کرد. جالب است بدانید در شهرها وکشورهای مختلفی از جمله مصر، بین‌المقدس، شام، عراق و حجار اقامت داشت و نهایتاً دوباره به ایران و شیراز بازگشت. وی آثار بسیار مهمی در طول عمر از خود به جای گذاشت. آثار مهم او بر هیچکس پوشیده نیست.

غار خواجوی کرمانی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟
همان طور که اشاره کردیم، آرامگاه این شاعر گران‌قدر و معروف، در نزدیکی هتل بزرگ شیراز و دروازه قرآن قرار دارد. برای دسترسی به آرامگاه خواجوی کرمانی، باید خودتان را به دامنه کوه صبوری برسانید که در ابتدای جاده شیراز – اصفهان و درست در تنگ الله اکبر قرار دارد. البته از داخل شهر نیز امکان دسترسی بسیار ساده به آرامگاه خواجوی کرمانی وجود دارد. برای این کار باید خودتان را به بلوار آیت الله ربانی یا همان بلوار هفت تنان برسانید. سپس از آنجا مستقیم حرکت کنید تا به آرامگاه خواجوی کرمانی برسید.

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی
بقعه این شاعر گران‌قدر، معماری بسیار خاص و تماشایی دارد. در بخش پایینی و بالایی بقعه این بزرگوار، دو عدد ستون به چشم می‌خورد. در میان این مکان، گوری وجود دارد که سطح بالایی آن به شکل منحنی طراحی شده است. روی گور نوشته‌ای حکاکی کرده‌اند که بیان می‌کند این گور به خواجوی کرمانی تعلق دارد. همچنین آیه‌ای از سوری الرحمن نیز روی قبر حکاکی شده است. این آیه را به خط ثلث حکاکی کرده‌اند و متن آیه « ل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» است.

غار خواجوی کرمانی شیراز کجاست؟
اگر از آرامگاه خواجوی کرمانی دیدن کنید، متوجه می‌شوید که سه عدد غار در نزدیکی آرامگاه این بزرگراه وجود دارد. بر اساس اسناد و مدارک مختلف تاریخی، گویا علما و مریدان آن زمان، از این سه غار برای عبادت، رضایت و اعتکاف استفاده می‌کردند. در این غار روزها و شب‌ها می‌ماندند و حمد خداوند متعال را به جای می‌آوردند.
جالب اینجاست که در یکی از این غارها، بقعه‌ای به نام شخصی با نام خواجه عمادالدین محدود به چشم می‌خورد. گویا او از وزرای ابواسحاق اینجو، حاکم مشهور آل اینجو بوده است که در دوران ایلخانی در شهرهای اصفهان و شیراز حضور داشتند. در این غار تصاویر برجسته به چشم می‌خورد که بسیار زیبا و دیدنی هستند. بر اساس نظر باستان‌شناسان، این نقوش برجسته به دستور حسینعلی میرزا در سال ۱۲۱۸ طراحی شده‌اند.
بازدید از این غارها برای عموم مردم امکان‌پذیر است. البته گاهی در شرایط جوی نامناسب که احتمال ریزش این غارها وجود دارد، ورود به آن را ممنوع اعلام می‌کنند. جالب است بدانید که کمتر کسی از وجود این غارها اطلاع دارند. به همین خاطر هم بازدید از آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. همچنین می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار خاصی را داخل این غارها بگیرید. در ضمن فراموش نکنید که از آرامگاه خاوجه عمادالدین نیز دیدن کنید.
بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی
گردشگران در این زمینه نظرات مختلفی دارند. اگر بخواهیم فصل را مدنظر قرار دهیم، باید بگوییم که بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه، بهترین زمان بازدید از این آرامگاه به حساب می‌آید. در این فصل بوی بهار نارنج شما را مست می‌کند و می‌توانید از سرسبزی فضای بیرون آرامگاه حسابی لذت ببرید و تصاویر یادگاری بسیاری بگیرید. حال باید شب یا روز را برای بازدید از این آرامگاه انتخاب کنید. در طول روز می‌توانید از نور آفتاب لذت ببرید و تصاویر یادگاری بسیار زیبایی بگیرید؛ اما نورپردازی شب‌های آرامگاه خواجوی کرمانی را نمی‌توانید نادیده بگیرید.

نورپردازی این آرامگاه بسیار زیبا است و باعث می‌شود تا تصاویر یادگاری بسیار زیبایی بگیرید. پس بهتر است در صورت امکان، هم شب و هم روز از این مجموعه دیدن کنید. البته بازدید از غار خواجوی کرمانی، فقط در طول روز امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه آرامگاه خواجوی کرمانی در نزدیکی هتل بزرگ شیراز قرار دارد، در صورتی که در این هتل اقامت کرده باشید، دسترسی به این آرامگاه بسیار ساده است. در نتیجه به‌راحتی می‌توانید در طول شب و روز از این مجموعه دیدن کنید.

 

 

17 فوریه 2022دسته‌بندی نشده

نظرات کاربران

۰ نظر

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !